Proeven van Piemonte

Dag 1 • België – Arbois

We rijden doorheen Frankrijk naar Arbois voor installatie in het ***hotel des Cépages.

Dag 2 • Arbois - Chambéry - Turijn

Langs mooie wegen en prachtige landschappen begeven we ons naar Chambéry, de stad die heel lang geregeerd werd door het huis Savoye alvorens deze hun hoofdzetel naar Turijn verplaatsten. We nemen tijd voor een stadswandeling langs het kasteel met de kapel waar de lijkwade van Turijn eertijds bewaard werd, de kathedraal en de fontein met de vier stenen olifanten die het water rijkelijk uit hun slurf laten vloeien. Na de middag zetten we onze rit verder richting ons hotel te Turijn. We verblijven in Best Western Plus Hotel Genova****hotel.

Dag 3 • Vercelli - Desana - Albugnano

In Vercelli, de rijsthoofdstad van Piemonte, wandelen we langs de Duomo van de heilige Eusebia en aanschouwen de 19e eeuwse synagoge met opvallende gevel. We bezoeken een rijstboerderij waar op 250 ha al eeuwenlang rijst van topkwaliteit geteeld wordt. Uiteraard kunnen we hier genieten van overheerlijke risotto. Na de middag bezoeken we de abdij van Vezzolano te Albugnano. Zijn we amper bekomen van de prachtige voorgevel dan happen we alweer naar adem bij het zien van het halfreliëf in de kerk. Een wandeling rond de kloostertuin neemt ons mee terug in de tijd.

Dag 4 • Turijn

Turijn, groot geworden onder de oude adellijke familie Savoye is een verrassende bestemming. We maken een wandeling doorheen de stad met zijn prachtige paleizen, kerken, imposante pleinen en overdekte galerijen. Turijn is meer dan Fiat, Lavazza en Martini, het is ook de stad van de chocolade en de legendarische koffiehuizen ingericht in typisch 19e eeuwse stijl. We laten ons hier verrassen door de smaak van de bicerin. Na een vrij middagmaal wandelen naar de Mole Antonelliana, het symbool van Turijn dat de skyline domineert. Met de glazen liften die ons met een duizelingwekkende snelheid naar de top van de Mole brengen genieten we van een schitterend uitzicht over de stad. We sluiten de dag af met een bezoek aan het Parco del Valentino dat zich langs de Po uitstrekt.

Dag 5 • Serralunga d’Alba – Morozzo - Barolo

We beginnen onze dag met een bezoek aan het pittoreske Serralunga d’ Alba met zijn fraaie kasteel. Het schilderachtige dorp wordt omgeven door glooiende heuvels vol wijngaarden. Vervolgens gaan we naar Morozzo waar we een kaasmakerij bezoeken gecombineerd met een middagmaal in het teken van de lokale kazen. Na de middag flaneren we door het sfeervolle Barolo, thuishaven van de ‘koning van de wijnen’ één van de beste Italiaanse rode wijnen. We bezoeken een wijndomein en vernemen alles over deze fantastisch lekkere wijn tijdens een degustatie.

Dag 6 • Asti - Alba

In de voormiddag bezoeken we Asti, bekend als de stad van de 100 torens. Het historisch centrum bevat nog heel wat sporen van een roemrijk verleden. We genieten hier van een vrij middagmaal en begeven ons dan naar Alba waar we kunnen deelnemen aan een truffeljacht. We komen hier meer te weten omtrent de witte en zwarte truffels en hoe de jacht met de honden verloopt. Uiteraard mogen we ook even proeven. Nadien begeven we ons naar het stadje Alba waar we gezellig door de voetgangersstraatjes kuieren met de vele winkels met typische lokale producten.

Dag 7 • Turijn - Mâcon

We maken nog even tijd voor Turijn waar we het gigantische automuseum bezoeken. Hier treffen we een indrukwekkende collectie oude en nieuwe auto’s uit acht verschillende landen. Rond de middag bezoeken we de grootste voedselmarkt van Turijn: Eataly, een fantastisch winkel- & eetcentrum waar we de beste producten van het land kunnen proeven en kopen. Eataly is ondergebracht in de oude Carpano Vermouth fabriek, op zich al een staaltje van indrukwekkende industriële architectuur. Nadien rijden we naar de omgeving van Mâcon waar we overnachten in het ***hotel Noemys Morgon.

Dag 8 • Mâcon - België

Terwijl we nog nagenieten van al het lekkers dat we tijdens de week hebben geproefd, rijden we terug naar België.

Inbegrepen

• Transfer van bij u thuis heen en terug
  • Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf de 1e dag het avondmaal t.e.m. de 8e dag het ontbijt
  • Uitstappen zoals beschreven
  • Toegangen: rijstvelden met gids en maaltijd, kaasmakerij met maaltijd, automuseum, panoramalift Mole Antonelliana, truffeljacht

Praktische info

BEST WESTERN PLUS HOTEL GENOVA****

Ligging: centraal gelegen in de wijk Crocetta in Turijn, vlakbij het Palazzo Ducale en andere bezienswaardigheden

Uitrusting: dit elegant hotel is gevestigd in een historisch gebouw en beschikt over een lift, restaurant met Europese en Italiaanse specialiteiten,  loungebar, gratis fitnessruimte, een spa met o.a. Turkse stoombaden, sauna, bubbelbad, de kamers zijn uitgerust met een volledig ingerichte badkamer met haardroger, apart toilet, minibar, flatscreen tv, geluiddichte ramen, airco, koffie- & theefaciliteiten