Fränkische Schweiz

Dag 1 • België - Erlangen
We worden thuis opgehaald en vertrekken vanuit Q8 Ranst. Via de autosnelwegen langs Keulen, Frankfurt am Main, Würzburg naar Erlangen, waar we verblijven in het ****Select Hotel Erlangen.

Dag 2 • Bamberg
Vandaag rijden we naar Bamberg. De voormalige keizerstad genoot vooral in de 12e eeuw groot aanzien. Bamberg gaat er dan ook prat op het grootste middeleeuwse centrum van Duitsland te hebben. We bezoeken de romaanse ‘Dom’ met zijn vier rijzige torens en het beroemde standbeeld de ‘Bamberger Reiter’. Ook de ‘Neue Residenz’ van de bisschoppen met de prachtige rozentuin is een bezoekje waard. We flaneren doorheen de wandelstraten van de romantische oude stad tot aan ‘Klein Venetië’. Onderweg zien we het ‘Altes Rathaus’, een spectaculair stadhuis, dat midden in de rivier werd gebouwd. In de 18e eeuw gaven de inwoners hun gevels en huizen een barok uitzicht. Bamberg is gekend als bierstad, met negen brouwerijen in de binnenstad. Hun merkwaardige specialiteit is het ‘Rauchbier’ dat al eeuwen bestaat en een smaak heeft van gerookte ham. We bezoeken de bekende ‘Heller-Schenkerla’ om dit lekkere bier te proeven.

Dag 3 • Coburg
We rijden richting Coburg en houden halt aan de prachtige Basiliek Vierzehnheiligen, een bedevaartkerk naar het ontwerp van Balthasar Neumann. Het rococo altaar wordt omgeven door de beelden van de patroonheiligen. In Coburg zien we het pronkstuk van de stad: de ‘Veste Coburg’, ook wel ‘Frankische kroon’ genoemd. De burcht stijgt met haar enorme muren en torens boven de stad uit. De vesting herbergt uitgebreide kunstverzamelingen van internationale faam. Coburg afficheert zich graag als de hoofdstad van de Europese vorstenhuizen. En…
inderdaad, zowat alle vorstenhuizen stammen deels af van hier. Onze eerste koning Leopold I werd hier geboren. Ook zijn neef Albert von Sachsen Coburg, echtgenoot van de Engelse Queen Victoria, zag in Coburg het levenslicht. We verkennen deze mooie stad en maken een stadswandeling langs het historische raadhuis, het standbeeld van Prins Albert, het ‘Münzmeisterhaus’ en de evangelische kerk ‘St. Moriz’.

Dag 4 • Fränkische Schweiz - Bayreuth
In de voormiddag maken we een mooie rondrit door het ‘Fränkische Schweiz’. Kenmerkend voor dit romantische heuvelland zijn de kalksteenkliffen en mooie valleien, eeuwenoude ruïnes, dorpen met vakwerkhuizen en barokke kerken. Rond de middag komen we aan in Bayreuth, waar we meer te weten komen over de beroemde componist Richard Wagner. We bezoeken het ‘Markgräfliches Opernhaus’, dat bekend staat als één van de mooist bewaard gebleven baroktheaters van Europa. Het werd in opdracht van Markgravin Wilhelmine gebouwd door Giuseppe en Carlo Galli Bibiena, afkomstig uit het Italiaanse Bologna. Aansluitend maken we een wandeling langs de voornaamste bezienswaardigheden. Niet ver buiten Bayreuth bevindt zich het fameuze ‘Schloss Eremitage’, het lustslot van de markgraven van Bayreuth met één van de mooiste baroktuinen van Duitsland.

Dag 5 • Nürnberg
Nürnberg is een stad met een heel mooi middeleeuws centrum. De door stadswallen en poorten beschermde kern heeft fraaie vakwerkhuizen met versierde gevels. We starten onze wandeling langs de majestueuze ‘Kaiserburg’ en via de ‘St. Sebalduskirche’ gaan we tot aan de ‘Hauptmarkt’ met zijn vele bezienswaardigheden. Om 12 uur zien we op de klokkentoren het  ereldberoemde ‘Männleinlaufen’, een processie van middeleeuwse figuurtjes. Na de middag wandelen we langs het middeleeuwse ‘Heilig-Geist-Spital’, gelegen op een schilderachtige plaats aan de oevers van de Pegnitz. Dit gasthuis overspant de rivier met 2 bogen. De ‘St. Lorenzkirche’, een middeleeuws lutherse kerk, staat bekend om de rijkelijk versierde gotische gevel. Tegenover de Lorenzkerk ligt de woontoren het ‘Nassauer Haus’, een van de weinige historische gebouwen die tijdens WOII niet werden verwoest. We eindigen aan het ‘Handwerkerhof’, een gezellige wijk waar we onder meer glassnijders, poppenmakers, leerbewerkers en zilversmeden aan het werk zien. Ter afsluiting van ons bezoek te Nürnberg rijden we tot aan het ‘Reichsparteitagsgelände’, het manifestatieterrein waar de NSDAP haar ‘partijdagen’ hield. Ook de Zeppelintribüne met Goldener Saal wordt even bezocht.

Dag 6 • Bamberg - België
Via de Duitse autosnelwegen rijden we richting België.

SELECT HOTEL ERLANGEN****

Ligging: modern 4 sterren hotel gelegen aan de rand van Erlangen

Uitrusting: moderne kamers met een flatscreen-tv en gratis WiFi, wellnessruimte, heerlijke internationale gerechten in het hotel restaurant Brasserie Apart, zonneterras, terras, bar, lift.

Maaltijden: ontbijtbuffet, ’s avonds een 3 gangenmenu

• Transfer van bij u thuis heen en terug

• Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf de 1e dag het avondmaal t.e.m. de 6e dag het ontbijt
  • Uitstappen zoals beschreven
  • Toegangen: Dom Bamberg, Neue Residenz, Heller-Schenkerla Rauchbier, Basiliek ‘Vierzehnheiligen’, Veste Coburg, Markgräfliches Opernhaus, Schloss Eremitage, Reichsparteitagsgelände und Goldener Saal Zeppelintribüne