Thüringen, het groene hart van Duitsland

Dag 1 • België - Gotha
We worden thuis opgehaald en vertrekken vanuit Q8 Ranst. Langs Aachen, Düren, Siegen, Giessen en Bad Hersfeld rijden we Thüringen binnen. We rijden naar Gotha waar we verblijven in het ****hotel Am Schlosspark.

Dag 2 • Saalfeld - Oberweißbach
Vandaag rijden we doorheen het Thüringer Wald richting Saalfeld. We genieten van de idyllische dorpjes met hun typische leisteengevels. Onze eerste stopplaats is aan de Saalfelder Feengrotten. Hun oorsprong vinden deze druipsteengrotten in een geëxploiteerde aluinmijn die onder de naam “Jeremias Glück” bekend was. Sinds hun opening in 1914 zijn de Feengrotten een populaire bestemming in de regio. Nadien rijden we tot in Saalfeld. Vooral vanwege de bewaard gebleven historische bouwwerken krijgt deze stad de bijnaam “Stenen kroniek van Thüringen”. In Oberweißbach maken we kennis met de pedagoog Friedrich Fröbel, die een school oprichtte voor kinderen jonger dan zes jaar. Als afsluiter van ons bezoek nemen we de “Oberweißbacher Bergbahn” het steilste bergspoor ter wereld voor spoorwegrijtuigen met normale spoorbreedte. Tijdens de 18 minuten durende rit worden de bijzonderheden en de geschiedenis van deze, aan tradities rijke spoorweg, toegelicht en genieten we van een prachtig vergezicht over het “Thüringer Wald”.

Dag 3 • Erfurt - Gotha
Een bezoek aan Erfurt, de hoofdstad van Thüringen, staat vandaag op ons programma. De indrukwekkende Erfurter Dom en Severikirche behoren tot de grootste trekpleisters van de stad. Daarnaast zijn ook de Krämerbrücke, de Fischmarkt, het Augustinerklooster, de Anger en de pittoreske straatjes in de binnenstad een bezoekje meer dan waard! Beroemde namen zoals Luther, J.S. Bach, Goethe, Napoleon en Lucas Cranach zijn aan deze stad verbonden. In de namiddag verkennen we onze verblijfplaats Gotha. Deze barokke stad is bekend om de
historische banden met de Europese adel. Eerst is er een stadswandeling voorzien. Nadien bezoeken we de residentie, het Barokke Schloss Friedenstein, vroeger eigendom van de hertogen van Saksen-Coburg en Gotha. Voor royaltywatchers is dit geen onbekende naam want Belgische toeristen kunnen hier op zoek gaan naar de oorsprong van ons koningshuis. Op weg naar ons hotel wandelen we doorheen de prachtige Engelse tuin.

Dag 4 • Bad Frankenhausen - Kyffhäuser - Mühlhausen
De Kyffhäuser, een klein hoogland ten zuidoosten van het Harzgebergte, is verbonden met de middeleeuws Duitse geschiedenis. Getuigenis hiervan is het Kyffhäusermonument, als nagedachtenis aan keizer Barbarossa en keizer Wilhelm I. Maar eerst brengen we een bezoek aan Bad Frankenhausen. Deze stad dankt zijn bekendheid niet aan de scheefste kerktoren ter wereld, maar wel aan de beslissende slag van de Duitse Boerenoorlog in 1525. Meer dan 6000 boeren werden omgebracht toen zij op de Schlachtenberg door de vorstelijke troepen van Karel V aangevallen werden. In 1976 kreeg de Oost-Duitse kunstenaar Werner Tübke de opdracht voor het realiseren van een buitengewoon groot schilderij, van 123 meter lang en 14 meter hoog, voor het nieuw te bouwen Panorama Museum. Het kunstwerk met meer dan 3000 individuele geschilderde personen, dieren en objecten geldt als één van de grootste schilderwerken uit de moderne kunstgeschiedenis. Zowel vroeger als nu is de op houtskool gegrilde originele “Thüringer Rostbratwurst” de ster van de Thüringer keuken. De oorsprong van deze Thüringer lekkernij komen we te weten in het Bratwurstmuseum nabij Mühlhausen. In de namiddag bezoeken we Mühlhausen, beroemd om zijn omvangrijk historisch erfgoed. Johann Sebastian Bach heeft er gewerkt en de architect van de Brooklyn Bridge in New York stamt uit Mühlhausen. In 2016 kreeg Mühlhausen de eretitel “Europese Stad van de Reformatie” van de protestantse kerken van Europa. De Marienkirche die de skyline van Mühlhausen vormt, is de op één na grootste kerk van Thüringen. We bezoeken de historische stadskern met zijn buitengewoon groot aantal vakwerk- en natuurstenenhuizen. De stad wordt ook omringd door stadsmuren en torens die praktisch intact zijn gebleven.

Dag 5 • Gotha - België
Via de Duitse autosnelwegen rijden we langs Giessen, Siegen en Keulen richting België.

HOTEL AM SCHLOSSPARK****

Ligging: op een steenworp afstand van het park en Schloss Friedenstein, op 10 minuten stappen van de historische binnenstad van Gotha

Uitrusting: door een familie gerund 4* hotel  met receptie, lift, 2 restaurants, bar met tuinterras, wellness met o.a. Finse sauna, stoomruimte, infrarood kabine en zoutgrot, wifi, de comfortkamers in klassieke stijl hebben een eigen badkamer met bad/douche, wc en haardroger, tv, telefoon, minibar, de juniorsuites zijn 45m² groot en hebben een aparte woonkamer en slaapkamer

Maaltijden: ontbijtbuffet, ’s avonds een 3 gangenmenu

• Transfer van bij u thuis heen en terug

• Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf de 1e dag het avondmaal t.e.m. de 5e dag het ontbijt
  • Uitstappen zoals beschreven
  • Toegangen: Saalfelder Feengrotten, Oberweissbacher Bergbahn, Fröbel Haus, Thüringer braadworstmuseum, Schloss Friedenstein, Panorama Museum Kyffhäuser monument, bezoek Mühlhausen.