Vorarlberg & Bodensee

Dag 1 • België - Damüls
We worden thuis opgehaald en vertrekken vanuit Q8 Ranst. Langs Aachen, Koblenz en Stuttgart rijden we naar Damüls waar we overnachten in het **** Berghotel Madlener.

Dag 2* • Damüls
Vandaag staat een verkenning van onze verblijfplaats op het programma. De parochiekerk St. Nikolaus von Damüls is één van de hoogtepunten van de kunstgeschiedenis in Vorarlberg met zijn laatmiddeleeuwse muurschilderingen, zijn figuratieve versiering en de eenzame ligging op de kerkheuvel. De beeldversieringen aan de muren zijn bijzonder rijk. Na de middag brengt de Uga Express-kabelbaan ons naar de Elsenkopf, het startpunt voor onze alpine wandeltocht. Onder het motto van de regio ‘De symbiose van kracht en berglandschap’ wandelen we naar beneden door de vol begroeide alpenweiden en aanschouwen majestueuze bergkammen en indrukwekkende bergtoppen.
*wettelijk verplichte rustdag van onze chauffeur

Dag 3 • Lech - Sankt Anton
Via de Hochtannbergpass en langs Warth bereiken we Lech, een prominente wintersportplaats met een mondain karakter. Met 1700 inwoners is het dankzij het skitoerisme de gemeente met het gemiddeld hoogste inkomen per bewoner in Oostenrijk. Er zijn veel luxe winkels en hotels, evenals tal van topklasse restaurants. Bijzondere kenmerken van de St. Nicholas kerk zijn het rococo-interieur. Langs de Flexen- en Arlbergpass komen we in Sankt Anton am Arlberg, de bakermat van het skiën in Oostenrijk. De après-ski van Sankt Anton is vermaard en de ‘Mooserwirt’ is een begrip in Oostenrijk en ver daarbuiten.

Dag 4 • Bodensee - Bregenz - Lindau
Vanuit Damüls rijden we via Dornbirn in de richting van de Bodensee. In Bregenz gaan we eerst met de gondel Pfänderbahn naar de avonturenberg, het bekendste uitkijkpunt in de regio. We genieten van een uniek panoramisch uitzicht op het meer en vele Alpentoppen. Nadien maken we een boottocht van een uur doorheen de Bregenzer Baai. In het historische centrum van Bregenz vinden we veel middeleeuwse vakwerkhuizen en oude stadsmuren terug. Aansluitend rijden we naar Lindau, waar we een geleide wandeling door de oude binnenstad maken. Door de eeuwenoude gebouwen, drukke pleinen en schilderachtige steegjes ademt deze stad de typische Bodenseeflair. Achter de wereldberoemde havenmond met Beierse leeuw en witte vuurtoren ontwaren we het indrukwekkende panorama op de Alpen en de Bodensee. Langs de oeverpromenade, die beschouwd wordt als de mooiste aan de Bodensee, kunnen we genieten van het  eilen en zeilen in de haven.

Dag 5 • Liechtenstein - Vaduz
Het Vorstendom Liechtenstein is een dwergstaat en belastingparadijs in Europa, begrenst door Zwitserland en Oostenrijk. Vaduz, liefdevol ook ‘Städtle’ (stadje) genoemd, is de hoofdstad van Liechtenstein. Klein maar fijn: het Vorstendom Liechtenstein mag dan wel één van de kleinste staten zijn, maar het is bijzonder rijk aan geschiedenis en tevens een economische macht. De levendige oude binnenstad van Vaduz nodigt ons uit tot flaneren. Het kasteel van Vaduz, de woonplaats van de koninklijke familie, is het symbool van Liechtenstein. Met de stadstreintocht bereiken we gemakkelijk alle bezienswaardigheden en ontdekken Vaduz. We krijgen de stad te zien, met al zijn charme, en zullen tijdens deze rit de meest interessante feiten horen over de stad, het land en zijn verleden en heden.

Dag 6 • Bloemeneiland Mainau - Reichenau
We rijden via Dornbirn en Konstanz naar het Bloemeneiland Mainau. Een weelderige bloemenpracht, een park met een meer dan 150 jaar oud bomenbestand, de barokke glans van het kasteel, de kerk en daarbij nog het mediterrane karakter, dat is het eiland Mainau. In alle seizoenen tonen bloemen, struiken en bomen vele kleurrijke facetten. In elk deel van het park zullen we versteld staan van de veelzijdige bloemenpracht en de indrukwekkende uitzichten. Het eiland Reichenau in het Bodenmeer bewaart de sporen van het Benedictijner klooster, dat in 724 werd gesticht en een opmerkelijke geestelijke, intellectuele en artistieke invloed uitoefende. Het klooster van Reichenau was een artistiek centrum van grote betekenis voor de geschiedenis van de kunst in Europa in de 10e en 11e eeuw, zoals te zien is aan zijn muurschilderingen en ornamenten.

Dag 7 • Damuls - België
Via de autosnelwegen rijden we langs Ulm, Stuttgart, Karlsruhe en Luxemburg richting België.

HOTEL BERGHOTEL MADLENER ****

Ligging: rustig en idyllisch in het centrum van het kleine dorpje Damüls, te midden van de uitgestrekte bergweiden en fantastische panorama’s, het ideale uitgangspunt voor een unieke bergvakantie in Oostenrijk

Uitrusting: charmant Alpenhotel met receptie, lift, restaurant, lounge, bar met open haard, panorama- & zonneterras, ligweide, gratis wifi, wellnessruimte met Finse sauna, stoomsauna, infraroodkabine, solarium, Kneipphoek en ontspanningsruimte, elke gast ontvangt een badjas voor de duur van het verblijf; de comfortkamers zijn uitgerust met een eigen badkamer met bad/douche en toilet, radio, tv, zithoek, telefoon, kluisje

Maaltijden:  ontbijtbuffet, ’s avonds 4 gangenmenu met saladebuffet, 1x barbecue, 1x fondue & 1x boerenbuffet

• Transfer van bij u thuis heen en terug
  • Vervoer met een ***** ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf de 1e dag het avondmaal t.e.m. de 7e dag het ontbijt
  • Uitstappen zoals beschreven
  • Toegangen: Uga kabelbaan Damüls, gondel Pfänderbahn Bregenz, boottocht doorheen Bregenzer Baai, Lindau geleide wandeling, stadstreintocht Vaduz, bloemeneiland Mainau, kloostereiland Reichenau.