Winter in het Zwarte Woud

Het Zwarte Woud met zijn bossen, mysterieuze meren en bergtoppen met grandioos uitzicht, is een populaire bestemming. De sneeuw tovert het Zwarte Woud om tot een prachtig winters sprookjeslandschap. De pittoreske dorpjes en stadjes liggen er sluimerend bij in dit prachtige wintertafereel.

Dag 1 • België - Oberwolfach

We rijden doorheen Duitsland richting Trier. Naast de vele historische bouwwerken bezit het aantrekkelijke stadscentrum veel leuke winkels en restaurants. De ideale plek dus om een middagstop te houden. Aansluitend rijden we via Offenburg naar Oberwolfach.

Dag 2 • Schwarzwald Hochstrasse - Baden-Baden - Schwarzwald Tälerstrasse

We volgen de Schwarzwald Hochstrasse, één van de eerste toeristische routes in Duitsland, tot in Baden- Baden. Dit kuur- en vakantieoord uit lang vervlogen tijden straalt tegenwoordig weer in volle glorie. In de namiddag rijden we over de Schwarzwald Tälerstrasse terug naar Oberwolfach.

Dag 3 • Schiltach - Hornberg - Triberg - Wolfach

We bezoeken Schiltach met een enig historisch vakwerkcentrum. Nadien rijden we verder naar Hornberg waar we de prachtigste verzameling klokken van het Zwarte Woud kunnen bewonderen. Een “levende” koekoeksklok zorgt voor de sfeer. We rijden door naar Triberg. In het plaatselijke Zwarte Woud museum (± € 6 pp) krijgen we een overzicht van de uurwerkmakerij en een muzikale en folkloristische inkijk in de tradities van het Zwarte Woud. Aansluitend brengen we een kort bezoek aan het centrum van Wolfach.

Dag 4 • Freiburg - Feldberg - Fürtwangen

Voor de middag rijden we naar Freiburg. Het prachtige landschap omsluit hier de al even mooie oude stadskern. We maken een wandeling door de oude stad. In de namiddag rijden we door het Hochschwarzwald en houden een korte stop op de Feldberg (1.493m). Nadien rijden we naar Fürtwangen waar we een vrij bezoek brengen aan het “Deutsches Uhrenmuseum” (± € 6 pp).

Dag 5 • Oberwolfach - België

We maken een mooie rondrit door de Pfalz. Na de middag houden we even halt in Luxemburg en rijden dan door naar België.

Opgelet: voor de reizen van 23/12 en 30/12 kan de uitvoering van het programma aangepast worden.

Hotel Zum Walkenstein***

Ligging: in een prachtige vallei aan de rand van het plaatsje Oberwolfach

Uitrusting: familiaal gerund hotel met restaurant en bar

Kamers: stijlvolle, rookvrije kamers, badkamer met douche en toilet, haardroger, radio, tv en meestal balkon (rookvrij)