De magnifieke Marken

Dag 1: België - Olten

Met onze comfortabele autocar zetten we koers naar het Zwitserse Olten, waar we overnachten in het ****hotel Arte.

Dag 2: Olten - Monterado

We doorkruisen Lombardije en Reggio Emilia richting de Marken. Deze magnifieke regio is bijzonder geliefd als vakantieoord bij de Italianen en wordt niet onterecht ‘het tweede Toscane’ genoemd. Tegen de avond nemen we onze intrek in het luxueuze ****hotel Castello di Monterado, een 18e -eeuws kasteel dat ooit toebehoorde aan de hertog van Urbino.

Dag 3: Loreto - Senigallia

In Loreto bezoeken we de Basilica della Santa Casa, waar volgens sommigen het huisje van Maria staat. Het gezellige centrum van de badplaats Senigallia is de ideale plek voor het vrij middagmaal. We struinen nadien door de straatjes en het vissershaventje en sluiten onze dag af met een wijndegustatie en lokale lekkernijen.

Dag 4: Urbino & Urbania

De renaissancestad Urbino is onlosmakelijk verbonden met de kunstenaar Rafaël. Reden te meer om zijn geboortehuis wat nader te bekijken. De liefhebbers van renaissancekunst kunnen aansluitend het Palazzo Ducale bezichtigen. ‘s Namiddags vertoeven we in Urbania waar we o.a. het theater van Bramante passeren en het ‘La chiesa dei Morti’. In de macabere crypte vertellen 18 gemummificeerde lichamen elk hun verhaal, een bijzondere plek! .

Dag 5: Grotten van Frasassi - Corinaldo - Frantoio Brignoni

Na het ontbijt duiken we diep onder de grond in het populaire grottencomplex van Frasassi, in 1948 toevallig ontdekt door een landbouwer. We bewonderen de ‘Zaal van de grote beer’, de ‘Kaarsenzaal’ en de 200 m hoge hal. Het romantische stadje Corinaldo behoort tot één van de mooiste dorpjes van Italië. Binnen de middeleeuwse muren flaneren we langs de ‘put van Polenta’ en de typische ‘piaggia’. De Marken staat bekend voor zijn uitstekende olijfolie, meteen de gelegenheid om de frisse olie met intens groene kleur te degusteren tijdens een boeiende rondleiding op een olijfolieboerderij.

Dag 6: Macerata - Fiastra*

Macerata, een levendige universiteitsstad, staat bekend voor de vele elegante palazzi en het indrukwekkende openluchttheater ‘Il Sferisterio’. Deze 19e -eeuwse arena werd oorspronkelijk gebouwd voor de typisch Italiaanse balsport Pelote en wordt nog steeds gebruikt voor culturele activiteiten, waaronder operavoorstellingen. De Abbazia Di Chiaravalle, hemels gelegen in een groene vallei, is één van de best bewaarde cisterciënzerabdijen van Italië. Het enorme kloostercomplex telt een kerk, een paleis én een ondergronds museum en fungeerde eeuwen geleden als een belangrijk religieus centrum.

*Wettelijke verplichte rustdag van onze chauffeur.

Dag 7: Gradara - Pesaro

Alvorens we Pesaro – de culturele hoofdstad van 2024 – ontdekken, houden we halt in Gradara. De imposante burcht waar zich ooit een tragisch liefdesverhaal afspeelde, kijkt uit over een schilderachtig burchtdorpje omringd door een robuuste verdedigingswal. Binnenin het fort ontwaren we fantastische fresco’s en het nog mooiere altaarstuk ‘Madonna met kind’. We verlaten het bevallige stadje Gradara en trekken verder door de idyllische olijf- en wijngaarden richting Pesaro. Een wandeling door het centrum brengt ons o.a. langs het Piazza del Popolo met een prachtig uitzicht op het Palazzo Ducale. De charmante havenstad staat overigens vooral bekend als de geboorteplaats van de beroemde componist Rossini. We nemen een kijkje in het Museo Nazionale Rossini en komen zo wat meer te weten over deze flamboyante artiest en welgekende lekkerbek.

Dag 8: Pergola - Gola del Furlo

Vandaag treden we in de voetsporen van de Romeinen en starten we onze odyssee in het bergdorpje Pergola. Het 15e -eeuws klooster herbergt er de schitterende Romeinse vergulde beelden ‘I bronzi dorati’, een knap staaltje romeinse beeldhouwkunst! Vervolgens neemt de chauffeur ons mee voor een comfortabele rit op een stukje van de ‘Via Flamina’. Deze eeuwenoude romeinse handelsweg voert ons langs overweldigend natuurschoon naar de kloof van Furlo, elegant door de rivier Candigliao uitgesleten in de kalkstenen rotsen. Na het vrij middagmaal keren we terug naar ons hotel, waar we volop kunnen genieten van de prachtige omgeving.

Dag 9: Monterado - Olten

We zetten onze terugtocht in en overnachten opnieuw in het ****hotel Arte.

Dag 10: Olten - België

Met een pak mooie vakantieherinneringen rijden we terug naar België.

Inbegrepen

• Vervoer met een *****ROYAL CLASS autocar
  • Halfpension vanaf de 1e dag avondmaal t.e.m. de 10e dag het ontbijt
  • Excursies: wijndegustatie, geboortehuis Rafaël, Palazzo Ducale Urbino, La chiesa dei Morti, grotten van Frassasi, olijfolieboerderij, Abbazia di Chiaravalle, Sferisterio, museum Rossini, kasteel Gradara en Museum 'I bronzi Dorati'.

HOTEL CASTELLO DI MONTERADO****

Ligging: idyllisch gelegen in het zachte glooiende landschap van Monterado, de kamers bevinden zich zowel in het kasteel als op het landgoed. De appartementen zijn gehuisvest in schattige huisjes op 20 meter van het kasteel.

Uitrusting: historisch kasteel, stijlvol gerestaureerd met oog voor comfort en detail, restaurant, bar, snackbar, lift, geluidsdichte kamers met bad of douche, toilet, haardroger, bureau, airco, kluisje en wifi.